Det är svårt att undgå diskussionerna om flygplanens extrema bidrag till vårt försämrade klimat och den förstärkta växthuseffekten. När det internationella flygande ökade drastiskt på 1990-talet ökade koldioxidutsläppen med sextioen procent. På senare år har dock ökningen blivit långsammare på grund av effektivare flygbolag som fyller flygplanen i större utsträckning. Utsläppen ökar dock fortfarande. Utsläppen är också beroende på hur högt flygplanet flyger vilket gör att inrikesresor avger mindre utsläpp än långdistansflygningar.

Tänk efter före

Det viktigaste i att minska sitt miljöskadliga resande är att tänka efter före. Fråga dig följande:

  • Måste jag resa eller kan jag göra på något annat sätt?
  • Kan jag resa med tåg istället?
  • Kan jag resa närmre hem, kanske till och med semestra i Sverige?
  • Måste jag resa så ofta?

Människor kommer inte sluta semestra men det är viktigt med eftertanke. Ett sätt kan vara att planera en stor resa varje år istället för flertalet småresor. Att se över syftet med resan är också ett sätt. Det kanske inte behövs en utlandsresa för att gå på ett härligt SPA eftersom det finns i Sverige. Vill man endast sola och bada ligger Spanien mycket närmre än Thailand exempelvis.

Affärsresande reser ofta för möten och konferenser men dagens teknologi kan istället vara behjälplig. Skype-möten och videokonferenser blir allt vanligare och tekniken utvecklas ständigt. Snart finns det ingen ursäkt för att affärsresenärerna skall stå för sådan oerhört stor del av resandet och utsläppen.

Myndigheter

Myndigheterna har självklart det största ansvaret. De skall inte bara föregå med gott exempel men även sätta smarta miljömål, ställa krav på företag samt införa lämpliga skatter. Naturskyddsföreningen är en organisation som länge kämpat med att få politikerna att lyssna angående de extrema utsläppen som flygindustrin utgör. Läs deras artikel om hur frågan nu lyfts till diskussion.

Resebranschen

En stor anledning till det ökande resandet beror mycket på de ständigt sjunkande priserna. Konkurrensen är stor och flygbolagen försöker ständigt förnya och utveckla sig. Det går trender i resande men trots det finns flygrutter till opopulära destinationer kvar och därmed åker flertalet plan knappt halvfulla. Flertalet bolag gör dock beräkningar och skapar rutter som är kortare samt mer bränsleeffektiva. Att resa charter kan för en del anses tråkigt men det är ett faktum att charterbolagen är bäst på att fylla sina flygplan.